(Pour le meilleur ou pour le pire) On the Internet, we can all be making it (For Better or for Worse)

Launch 27 April, 2012 17h30 at Centre des arts actuels Skol.

The essays in this publication broadly cover the themes of cewebrity and the production of identity through networked information structures. Published by Centre des arts actuels Skol following the exhibitions The Betweeners by Ian Wojtowicz and Scandalishious by Ann Hirsch: 16 April to 22 May 2010, Centre des arts actuels Skol (Montréal). This bilingual publication can be ordered online.

La publication (Pour le meilleur ou pour le pire) On the Internet, we can all be making it (For Better or for Worse) est publiée par le Centre des arts actuels Skol et a été réalisée à la suite des expositions The Betweeners de Ian Wojtowicz et Scandalishious de Ann Hirsch ayant eu lieu du 16 avril au 22 mai 2010 au Centre des arts actuels Skol, Montréal. Les expositions ont bénéficié d’une visibilité accrue en raison de l’association de Skol avec le la 11e festival Elektra.

Authors : Natalia Lebedinskaia, Felicity Tayler, Anne Bertrand
Reprints : Corina McDonald, Jacob Wren
Editor : Anne Bertrand
Graphics and layout : Benoit Pontbriand
Cover : Loki Design
Translation & copyediting : Isabelle Lamarre, Colette Tougas, Nikki Middlemiss, Nicole Burisch, Micheline Dussault
Photos : Guy L’Heureux, Benoit Pontbriand
Printing : Maison Kasini

ISBN : 978-2-922009-16-3
dépôt légal – Bibliothèque et archives nationales du Québec, 2012
dépôt légal – Bibliothèque et archives Canada, 2012

This publication is published under a Creative Commons licence

Art’s Stars in Hollywood : Screening and Reading

Art’s Stars in Hollywood : Projection vidéo et lectures

Artexte, Montréal
Wednesday April 18, 2012 at 5 p.m. Walk the red carpet and toast with bubbly in the Quartier des spectacles!
Le mercredi 18 avril 2012 à 17 h. Bulles et tapis rouge seront à l’honneur au Quartier des spectacles!

An evening of readings by contemporary authors around the vintage video Art’s Stars in Hollywood: The DeccaDance (1975). Presented in conjunction with the exhibition Constellations & Correspondences : Networking Between Artists 1970-1980.

Une soirée de lecture d’auteurs contemporains installant un dialogue avec la vidéo Art’s Stars in Hollywood: The DeccaDance (1975). Cet événement est présenté dans le cadre de l’exposition Constellation & Correspondences: transmission entre artistes 1970-1980.

Screening / Projection: Art’s Stars in Hollywood: The DeccaDance, 53 mins
Art’s Stars is a collaborative work involving artists who were active in the correspondence network, including General Idea, Image Bank, Willoughby Sharp and Ant Farm. As a parody of the Academy Awards, over 800 artists gathered to imagine their own constellation of success and celebrity by presenting awards to each other for various categories of absurd achievements.

Art’s Stars est une œuvre collective d’artistes incluant General Idea, Image Bank, Willoughby Sharp et Ant Farm. Crée comme une parodie des Oscars, plus de 800 artistes se sont rassemblés en 1974 pour imaginer leurs propres constellations de succès et célébrité, en se décernant l’un à l’autre des prix pour des réalisations aussi diverses qu’absurdes.

Readings / Lectures: Melissa Bull, Marc-Antoine Phaneuf, Alan Reed and Jacob Wren.

Melissa Bull a déjà publié dans Event, Matrix, Maisonneuve, carte blanche, Lemon Hound et Branch. Son chapbook, Eating Out, a été publié par WithWords, en 2009. Elle est éditrice pour Playboy.com et de la rubrique « Writing from Quebec » pour la revue Maisonneuve.

Marc­-Antoine K. Phaneuf est artiste et auteur. Il a publié deux livres de poésie aux éditions Le Quartanier, Fashionably Tales, une épopée des plus brillants exploits, et Téléthons de la Grande Surface (inventaire catégorique) en 2008. Son prochain livre, Euphorie libidinale dans le meat market, paraîtra en mai.

Alan Reed is an experimental writer turned novelist. He is the author of a collection of poems, For Love of the City (BuschekBooks), and a novel, Isobel & Emile (Coach House Books), and occasionally makes work that sits somewhere between writing, performance and installation art.

Jacob Wren is a writer and maker of eccentric performances. His books include Unrehearsed Beauty, Families Are Formed Through Copulation and Revenge Fantasies of the Politically Dispossessed.

Des actions parlantes / Actions that Speak

Les essais présentés dans Des actions parlantes nous communiquent une manière de faire, de s’engager et de penser qui cherchait à redéfinir et à façonner autrement la société québécoise des années 1960 et 1970. Ils font surtout état d’une volonté de dire et d’agir qui a marqué la vie collective et l’activité artistique de l’époque et qui nous amène à envisager le présent dans la densité complexe de ce passé.

L’essai de l’historien Sean Mills examine le débat linguistique au Québec de la fin des années 1960 dans une optique d’économie politique de l’empire, où les questions de colonialisme et de capitalisme jouent un rôle. Felicity Tayler, nous propose une analyse historique, ainsi que de sa performativité, de la publication en trois tomes Québec underground, 1962-1972, qui a tenté de circonscrire ces pratiques alternatives, pour la plupart collectives, dans les années 1960 à Montréal. Michèle Thériault contribue une première réflexion sur la nature interventionniste du commissariat de Normand Thériault, figure incontournable du milieu artistique des années 1970. Le recueil se termine sur un examen par le sociologue Jean-Philippe Warren, du phénomène contre-culturel des communes néorurales au Québec. En français et en anglais.

Actions that Speak presents essays by Sean Mills, Felicity Tayler, Michèle Thériault and Jean-Philippe Warren that convey processes of doing, thinking, and engaging oneself that contributed to redefining and reshaping Quebec society in the 1960s and 1970s. They reveal a will to speak and to act that distinguished both the community life and the artistic activity of this period, thus encouraging us to consider the present in terms of the complex density of that past.

Historian Sean Mills examines the linguistic debate in Quebec in the late 1960s from the perspective of the political economy of empire in which questions of colonialism and capitalism were important forces. Felicity Tayler presents an analysis of the history and performativity of Québec underground, 1962-1972, a three-volume publication that attempted to circumscribe the alternative and, for the most part, collective art practices of the 1960s in Montreal. Michèle Thériault offers an initial reflection on the interventionist nature of the curatorial practice of Norman Thériault, a leading figure in the artistic landscape of the 1970s. The collection concludes with an examination of Quebec’s neo-rural communal counterculture by sociologist Jean-Philippe Warren. In English and French.

Sous la direction de Michèle Thériault
Essays by / Essais de Sean Mills, Felicity Tayler, Michèle Thériault, Jean-Philippe Warren
Design/ Conception graphique de TagTeam Studio
Janvier 2012 , Galerie Leonard & Bina Ellen
258 pp., broché, reliure allemande
20.00 $
ISBN 978-2-920394-89-6

International Journal on Digital Libraries

Artexte metadata conversion to EPrints: adaptation of digital repository software to visual and media arts documentation. Tomasz Neugebauer, Corina MacDonald, Felicity Tayler. International Journal on Digital Libraries, 2012. (DOI) 10.1007/s00799-011-0077-5

Keywords: Metadata · EPrints · Art documentation · Open access

Does an open access institutional repository model respond to the needs of a non-academic documentation centre? My coauthors and I answer this question through the analysis of the collection materials and bibliographic data management at Artexte, an independent organization founded in 1980 in Montreal with the mandate to support research in contemporary Canadian art. Growing interest in digital publishing platforms prompted us to consider an open source solution for publicly funded publishing in the arts as an alternate option to commercial models.

On the Subject of Closure

Synopsis of the day / Synopsis (en Anglais)

  • Tayler, Felicity, « No Closure From Julie Ault », Centre des arts actuels Skol, (20 octobre 2011). PDF
  • Interview between Julie Ault and Anne Bertrand.
  • Video documentation of Julie Ault’s lecture at the Leonard and Bina Ellen Art Gallery.

Master Class with artist Julie Ault (NYC)
Thursday 20 October, 2011 from 10am to 4pm at SKOL

——-
Cours de maître (en anglais) avec l’artiste Julie Ault (NYC)
le jeudi 20 Octobre, 2011 de 10h à 16h à SKOL

Dear colleague,

Due to your long standing contribution to the non-profit artistic milieu, Skol would like to invite you to join us in a day-long master class led by renowned artist Julie Ault, cofounder of Group Material (New York).

Under the spectre of the Conservative majority government, and a generalized feeling that critical practices have been embraced by public and commercial galleries, much energy in artist‐run centres is diverted from programming toward negotiating the contradictory states of survival and growth. Many not-for-profit centres in Montréal have become preoccupied with the state of their archives, or of historicizing their activities, as if in response to the fear of closure or of no future. What happens if we stop doing what we are doing? Continue reading